For faster navigation, this Iframe is preloading the Wikiwand page for The Telegraph (India).

The Telegraph (India)

The Telegraph
The 20 August 2013 front page of
The Telegraph
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)ABP Group
Editor-in-chiefAtideb Sarkar
Founded7 July 1982; 41 years ago (1982-07-07)
LanguageEnglish
Headquarters6, Prafulla Sarkar Street, Kolkata, West Bengal, India
CountryIndia
Circulation352,972 Daily[1] (as of December 2019)
Sister newspapersAnandabazar Patrika
OCLC number271717941
Websitewww.telegraphindia.com

The Telegraph is an Indian English daily newspaper founded and continuously published in Kolkata since 7 July 1982. It is published by the ABP Group and the newspaper competes with The Times of India. The newspaper is the eighth most-widely read English language newspaper in India as per Indian Readership Survey (IRS) 2019.[2]

The Telegraph has three editions Kolkata, South Bengal and North Bengal.[3][4]

History

The Telegraph was founded on 7 July 1982. The design director of London's The Sunday Times, Edwin Taylor, designed the newspaper and provided a standard in design and editing. In 31 years, it has become the largest-circulation English daily in the eastern region published from Kolkata. In 1982, M. J. Akbar used to edit and design the daily newspaper; thus it had a major impact on newspaper journalism in India.

The Telegraph is published by media group Ananda Publishers closely associated with ABP Pvt. Ltd; the group also published Anandabazar Patrika (a Bengali language newspaper) since 13 March 1922.[5] Apart from newspapers the group even published Bengali and English periodicals like Anandamela, Unish-Kuri, Sananda, Anandalok, Desh magazine, The Telegraph in Schools and Career.

Businessworld, which was initially part of the ABP group, has been sold to Anurag Batra, of Exchange4Media and Vikram Jhunjhunwala, an investment banker for an undisclosed amount.[6]

The paper currently has three editions Calcutta, South Bengal and North Bengal. Previous editions include Northeast edition (Guwahati split), Jharkhand edition (Jamshedpur and Ranchi splits), Patna and Bhubaneshwar editions. Bhubaneshwar & Patna Editions ceased on 14 December 2018 and Northeast and Jharkhand editions on 20 May 2020.[7]

Editorial stance

According to an analysis of the major English language newspapers in India, during the run up to the 2014 Indian general election, the political coverage of The Telegraph was found to be less aligned in favor of the Bharatiya Janata Party and less negative of the Indian National Congress relative to that of The Times of India and the Hindustan Times.[8]

In a 2020 Newslaundry article, the paper's coverage of the response to the COVID-19 pandemic by the central government and that of the Bengal government were contrasted; according to it the paper provided more critical coverage of the former and less of the latter in its editorials and frontpage headlines.[9] In an interview to Outlook, The Telegraph editor R. Rajagopal rejected the conception that it was harsher on the former and soft of the latter, stating that the scope of the events decide the prominence they receive in the paper which is being noticed because only a few others are providing similar coverage and that the tendency among media outlets to seek a false balance just to be able to claim neutrality was detrimental to journalism.[10]

Criticism

In 2016, The Telegraph, in its edition took a jibe at the then HRD Minister Smriti Irani, who gave a speech on nationalism in the Lok Sabha, by calling her "Aunty National".[11] This incident was widely criticized by many, who described the usage of such term as 'sexist' and 'misogynistic'.[12][13][14] The News Minute wrote, "Smriti Irani deserves all the criticism we can cobble up together, but for her politics and policies. Personal attacks based on her age and gender do not bode well, and contribute to debasing the discourse on important issues. What we are perhaps forgetting is that in adopting such an acrimonious discourse against those who threaten our liberalism, and by cheering-on such headlines, we are threatening the very idea of the liberalism that we want to foster.[15]

In 2020, The Press Council of India issued a show-cause notice to the editor of The Telegraph for its frontpage headline for the news report about former Chief Justice of India Ranjan Gogoi's nomination to the Rajya Sabha. In its frontpage headline, The Telegraph wrote, "Kovind, not Covid, did it" – a reference to the COVID-19 pandemic.[16] In a press release, the Press Council said "satirical comments ridiculing and denigrating the first citizen of the country is uncalled for and beyond the call of fair journalistic content".[17]

The Telegraph's headline, comparing the president to a virus, was also called out for being 'disrespectful' to Dalits. Guru Prakash, Assistant Professor (Law), Patna University and Adviser at Dalit Indian Chamber of Commerce & Industry (DICCI), said in a piece in India Today that the headline was "indicative of the deep-seated caste-based prejudice of the establishment". He added, "The establishment entails the ones who control and dominate the narrative in academia and the media."[18]

According to Tarun Ganguly, a former bureau chief at The Telegraph, the idea behind such headlines is to be 'catchy'. Another former editor of The Telegraph states that such headlines started when Aveek Sarkar was the editor-in-chief of the newspaper. He added that Sarkar preferred a 'shock-factor' and thought these would generate more impact.[19]

See also

References

  1. ^ "Highest Circulated Daily Newspapers (languages wise)" (PDF). Audit Bureau of Circulations. Retrieved 5 January 2020.
  2. ^ "Indian Readership Survey (IRS) 2019" (PDF). Newswatch.in. 30 June 2020. Retrieved 16 June 2020.
  3. ^ Media Newsline.com Retrieved on 30 October 2009
  4. ^ About The Telegraph Retrieved on 30 October 2009
  5. ^ "ABP Group launches Bengali tabloid, Ebela". afaqs. 17 September 2012. Retrieved 18 March 2014.
  6. ^ Bhattacharyya, Anushree. "Exchange4media's Anurag Batra, investment banker Vikram Jhunjhunwala buy Businessworld from ABP". Financial Express. Archived from the original on 18 March 2014. Retrieved 18 March 2014.
  7. ^ Tiwari, Ayan Sharma,Ayush. "Telegraph closes operations in Northeast and Jharkhand, lays off over 35 staff". Newslaundry.((cite news)): CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  8. ^ Barclay, Francis P.; Pichandy, C.; Venkat, Anusha (1 June 2014). "Indian Elections, 2014: Political Orientation of English Newspapers". Asia Pacific Media Educator. 24 (1): 7–22. doi:10.1177/1326365X14539215. ISSN 1326-365X. S2CID 144589776.
  9. ^ Sharma, Ayan. "Tough on Modi, soft on Mamata: How Telegraph covered Covid responses by two governments". Newslaundry. Retrieved 17 July 2021.
  10. ^ Yadav, Puneet Nicholas. "Credibility of Media Has Reached A Nadir That Audience Doesn't Care: Telegraph Editor R Rajagopal". Outlook. Retrieved 16 July 2021.
  11. ^ "The Telegraph calls Smriti Irani "Aunty National"; Twitter reacts".
  12. ^ Rizwan, Sahil (25 February 2016). ""The Telegraph" Is Being Called Sexist For Calling Smriti Irani "Aunty-National"". BuzzFeed. Retrieved 5 September 2023.
  13. ^ Dasgupta, Piyasree (25 February 2016). "Why I'm Miffed With The Telegraph For Their 'Aunty National' Headline". HuffPost. Archived from the original on 16 May 2022. Retrieved 5 September 2023.
  14. ^ Talukdar, Sreemoy (25 February 2016). "Aunty National: The Telegraph has denigrated women, and itself, by carrying such a misogynist headline". Firstpost. Retrieved 5 September 2023.
  15. ^ Muralidharan, Kavitha (25 February 2016). "Why The Telegraph's 'Aunty National' dig at Smriti Irani needs to be called out". The News Minute. Archived from the original on 5 September 2023. Retrieved 5 September 2023.
  16. ^ "'The Telegraph' gets Press Council notice for 'Kovind-Covid' wordplay on former CJI's RS nomination". Scroll.in. 18 March 2020. Retrieved 5 September 2023.
  17. ^ "'Satirical comments ridiculing President uncalled for': Press Council sends notice to Telegraph for headline". Newslaundry. 18 March 2020. Retrieved 5 September 2023.
  18. ^ Prakash, Guru (18 March 2020). "Comparing President Kovind to Covid-19 is disrespectful to Dalits". India Today. Archived from the original on 5 September 2023. Retrieved 5 September 2023.
  19. ^ Mitra, Dola (27 May 2018). "Making Headlines". Outlook India. Archived from the original on 5 September 2023.
{{bottomLinkPreText}} {{bottomLinkText}}
The Telegraph (India)
Listen to this article

This browser is not supported by Wikiwand :(
Wikiwand requires a browser with modern capabilities in order to provide you with the best reading experience.
Please download and use one of the following browsers:

This article was just edited, click to reload
This article has been deleted on Wikipedia (Why?)

Back to homepage

Please click Add in the dialog above
Please click Allow in the top-left corner,
then click Install Now in the dialog
Please click Open in the download dialog,
then click Install
Please click the "Downloads" icon in the Safari toolbar, open the first download in the list,
then click Install
{{::$root.activation.text}}

Install Wikiwand

Install on Chrome Install on Firefox
Don't forget to rate us

Tell your friends about Wikiwand!

Gmail Facebook Twitter Link

Enjoying Wikiwand?

Tell your friends and spread the love:
Share on Gmail Share on Facebook Share on Twitter Share on Buffer

Our magic isn't perfect

You can help our automatic cover photo selection by reporting an unsuitable photo.

This photo is visually disturbing This photo is not a good choice

Thank you for helping!


Your input will affect cover photo selection, along with input from other users.

X

Get ready for Wikiwand 2.0 🎉! the new version arrives on September 1st! Don't want to wait?