For faster navigation, this Iframe is preloading the Wikiwand page for Rossiyskaya Gazeta.

Rossiyskaya Gazeta

Российская газета
Rossiyskaya Gazeta
Front page of the Rossiyskaya Gazeta, dated 25 February 2022 containing the full text of Vladimir Putin's presidentital addess "On conducting a special military operation", released a day prior and its screenshot. The main headline can be roughly translated as "Strength lies in justice and truth, and the truth is on our side."
TypeDaily newspaper
Owner(s)Government of Russia (100%)
Editor-in-chiefVladislav Fronin[1]
Founded11 Nov 1990 (first issue)[2]
HeadquartersHouse 24, Ulitsa Pravda, Moscow
Circulation185,445 (as of 2010) (in Russian)

Rossiyskaya Gazeta (Russian: Российская газета, lit.'Russian Gazette') is a Russian newspaper published by the Government of Russia. The daily newspaper serves as the official government gazette of the Government of the Russian Federation, publishing government-related affairs such as official decrees, statements and documents of state bodies, the promulgation of newly approved laws, Presidential decrees, and government announcements.[citation needed]


Rossiyskaya Gazeta was founded in 1990 by the Supreme Soviet of the Russian SFSR during the glasnost reforms in Soviet Union, shortly before the country dissolved in 1991. Rossiyskaya Gazeta became official government newspaper of the Russian Federation, replacing Izvestia and Sovetskaya Rossiya newspapers, which were both privatized after the Soviet Union's dissolution.

The role of Rossiyskaya Gazeta is determined by the Law of the Russian Federation N 5-FZ, dated 14 June 1994 and entitled "On the Procedure of Publication and Enactment of Federal Constitutional Laws, Federal Laws and Acts of the Houses of the Federal Assembly", by the Decrees of the President of the Russian Federation, dated 23 May 1996 No. 763, "On the Procedure of Publication and Enactment of the Acts of the President of the Russian Federation, of the Government of Russia, and Statutory Legal Acts of the Federal Executive Authorities", as well as that dated 13 August 1998 No. 963, "On Adoption of Amendments to the Decree of the President of the Russian Federation dated 23 May 1996 № 763, "On the Procedure of Publication and Enactment of the Acts of the President of the Russian Federation, of the Government of the Russian Federation, and Statutory Legal Acts of the Federal Executive Authorities".[3]


The 18 September 2007 issue featured a sheet devoted to the Polish film Katyń, directed by Andrzej Wajda, about the 1940 Katyn massacre.[4][failed verification] A short comment by Alexander Sabov was published, claiming that the widely accepted version of Soviet responsibility is based on a single dubious copy of a document, therefore evidence for it is not reliable. Subov's comment immediately provoked media frenzy in Poland, and on the following day the issue of the Polish newspaper Gazeta Wyborcza published relevant documents signed by Lavrenty Beria authorizing the massacre.[5]

In May 2024, the European Union accused the newspaper of spreading propaganda and placed it on its sanctions list.[6]

See also


  1. ^ Атлас медиаменеджеров. Фронин Владислав Александрович [Atlas of Russian media managers: Fronin Vladislav], Media Atlas (in Russian), archived from the original on 2011-10-02, retrieved 2016-06-24
  2. ^ Атлас медиаменеджеров. Горбенко Александр Николаевич [Atlas of Russian media managers: Gorbenko Aleksandr Nikolaevich], Media Atlas (in Russian), archived from the original on 2020-10-03, retrieved 2016-06-24
  3. ^ Rossiyskaya Gazeta Российская газета [Russian Gazette] (in Russian), archived from the original on 25 February 2012
  4. ^ Sabov, Alexander (Сабов, Александр) (18 September 2007), Земля для Катыни. Комментарий [Land for Katyn. A comment], Rossiyskaya Gazeta (in Russian), vol. 206, no. #4469((citation)): CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  5. ^ Wojciechowski, Marcin (24 September 2007), "Niebieski ołówek Stalina" [Stalin's blue pencil], Gazeta Wyborcza (in Polish)
  6. ^ "EU ambassadors approve ban on number of Russian propaganda resources". Ukrainska Pravda. Retrieved 2024-05-15.
{{bottomLinkPreText}} {{bottomLinkText}}
Rossiyskaya Gazeta
Listen to this article

This browser is not supported by Wikiwand :(
Wikiwand requires a browser with modern capabilities in order to provide you with the best reading experience.
Please download and use one of the following browsers:

This article was just edited, click to reload
This article has been deleted on Wikipedia (Why?)

Back to homepage

Please click Add in the dialog above
Please click Allow in the top-left corner,
then click Install Now in the dialog
Please click Open in the download dialog,
then click Install
Please click the "Downloads" icon in the Safari toolbar, open the first download in the list,
then click Install

Install Wikiwand

Install on Chrome Install on Firefox
Don't forget to rate us

Tell your friends about Wikiwand!

Gmail Facebook Twitter Link

Enjoying Wikiwand?

Tell your friends and spread the love:
Share on Gmail Share on Facebook Share on Twitter Share on Buffer

Our magic isn't perfect

You can help our automatic cover photo selection by reporting an unsuitable photo.

This photo is visually disturbing This photo is not a good choice

Thank you for helping!

Your input will affect cover photo selection, along with input from other users.


Get ready for Wikiwand 2.0 🎉! the new version arrives on September 1st! Don't want to wait?