For faster navigation, this Iframe is preloading the Wikiwand page for International broadcasting.

International broadcasting

International broadcasting, in a limited extent, began during World War I, when German and British stations broadcast press communiqués using Morse code. With the severing of Germany's undersea cables, the wireless telegraph station in Nauen was the country's sole means of long-distance communication.

The US Navy Radio Service radio station in New Brunswick, Canada, transmitted the 'Fourteen Points' by wireless to Nauen in 1917.[1] In turn, Nauen station broadcast the news of the abdication of Kaiser Wilhelm II on November 10, 1918.[2]



Guglielmo Marconi carried out the first short wave transmissions over a long distance.

Guglielmo Marconi pioneered the use of short wave radio for long-distance transmissions in the early 1920s. Using a system of parabolic reflector antennae, Marconi's assistant, Charles Samuel Franklin, rigged up a large antenna at Poldhu Wireless Station, Cornwall, running on 25 kW of power. In June and July 1923, wireless transmissions were completed during nights on 97 meters from Poldhu to Marconi's yacht Elettra in the Cape Verde Islands.[3] High speed shortwave telegraphy circuits were then installed from London to Australia, India, South Africa and Canada as the main element of the Imperial Wireless Chain from 1926.[3]

The Dutch began conducting experiments in the shortwave frequencies in 1925 from Eindhoven. The radio station PCJJ began the first international broadcasting on March 11, 1927, with programmes in Dutch for colonies in the Dutch West Indies and Dutch East Indies and in German, Spanish and English for the rest of the world. The popular Happy Station show was inaugurated in 1928 and became the world's longest-running shortwave programme, continuing until 1995, transferring to Radio Netherlands after World War II.[4]

In 1927, Marconi also turned his attention toward long distance broadcasting on shortwave. His first such broadcasts took place to commemorate Armistice Day in the same year. He continued running a regular international broadcast that was picked up around the world, with programming from the 2LO station, then run by the BBC. The success of this operation caught the BBC's attention who rented out a shortwave transmitting station in Chelmsford, with the callsign G5SW, to Marconi.[5] The BBC Empire Service was finally inaugurated on December 19, 1932, with transmissions aimed towards Australia and New Zealand.[6]


Other notable early international broadcasters included Vatican Radio (February 12, 1931), Radio Moscow, the official service of the Soviet Union (renamed the Voice of Russia, following the collapse of the Soviet Union). Clarence W. Jones started transmitting on Christmas Day, 1931 from Christian missionary radio station HCJB in Quito, Ecuador. Broadcasting in South Asia was launched in 1925 in CeylonRadio Ceylon, now the Sri Lanka Broadcasting Corporation is the oldest in the region.

Joseph Goebbels headed Nazi Germany's Ministry of Public Enlightenment and Propaganda. International broadcasting was an important element in Nazi propaganda.

Shortwave broadcasting from Nauen in Germany to the US, Central and South America, and the Far East began in 1926. A second station, Zeesen, was added in 1931.[7] In January 1932, the German Reichspost assumed control of the Nauen station and added to its shortwave and longwave capacity.[8] Once Adolf Hitler assumed power in 1933, shortwave, under the Auslandsrundfunk (Foreign Radio Section), was regarded as a vital element of Nazi propaganda.

German shortwave hours were increased from two hours a day to 18 per day, and eventually twelve languages were broadcast on a 24-hour basis, including English. A 100 kilowatt transmitter and antenna complex was built at Zeesen, near Berlin. Specialty target programming to the United States began in 1933, to South Africa, South America, and East Asia in 1934, and South Asia and Central America in 1938. German propaganda was organized under Joseph Goebbels, and played a key role in the German annexation of Austria and the Munich Crisis of 1938.

In 1936, the International Radio Union recognized Vatican Radio as a "special case" and authorized its broadcasting without any geographical limits. On December 25, 1937, a Telefunken 25-kW transmitter and two directional antennas were added. Vatican Radio broadcast over 10 frequencies.[9]

During the Spanish Civil War, the Nationalist forces received a powerful Telefunken transmitter as a gift of Nazi Germany to aid their propaganda efforts, and until 1943 Radio Nacional de España collaborated with the Axis powers to retransmit in Spanish news from the official radio stations of Germany and Italy.

World War II

During the Second World War, Russian, German, British, and Italian international broadcasting services expanded. In 1938 the British BBC launched international services in German, French and Italian. In 1942, the United States initiated its international broadcasting service, the Voice of America. In the Pacific theater, General Douglas MacArthur used shortwave radio to keep in touch with the citizens of the Japanese-occupied Philippine Islands.

Several announcers who became well known in their countries included British Union of Fascists member William Joyce, who was one of the two "Lord Haw-Haw"s; Frenchmen Paul Ferdonnet and André Olbrecht, called "the traitors of [Radio] Stuttgart"; and Americans Frederick William Kaltenbach, "Lord Hee-Haw", and Mildred Gillars, one of the two announcers called "Axis Sally". Listeners to German programs often tuned in for curiosity's sake—at one time, German radio had half a million listeners in the U.S.--but most of them soon lost interest. Japan had "Tokyo Rose", who broadcast Japanese propaganda in English, along with American music to help ensure listeners.

During World War II, Vatican Radio's news broadcasts were banned in Germany. During the war, the radio service operated in four languages.[9]

The British launched Radio SEAC from Colombo, Ceylon (Sri Lanka) during World War II. The station broadcast radio programs to the allied armed forces across the region from their headquarters in Ceylon.

Following the war and German partition, each Germany developed its own international broadcasting station: Deutsche Welle, using studios in Cologne, West Germany, and Radio Berlin International (RBI) in East Germany. RBI's broadcasts ceased shortly before the reunification of Germany on October 3, 1990, and Deutsche Welle took over its transmitters and frequencies.

Cold War era

The Cold War led to increased international broadcasting (and jamming), as Communist and non-Communist states attempted to influence each other's domestic population. Some of the most prominent Western broadcasters were the Voice of America, the BBC World Service, and the Radio Free Europe/Radio Liberty. The Soviet Union's most prominent service was Radio Moscow and China used Radio Peking (then Radio Beijing, now China Radio International). In addition to the U.S.-Soviet cold war, the Chinese-Russian border dispute led to an increase of the numbers of transmitters aimed at the two nations, and the development of new techniques such as playing tapes backwards for reel-to-reel recorders.

West Germany resumed regular shortwave broadcasts using Deutsche Welle on May 3, 1953. Its Julich transmitter site began operation in 1956, with eleven 100-kW Telefunken transmitters. The Wertachtal site was authorized in 1972 and began with four 500-kW transmitters. By 1989, there were 15 transmitters, four of which relayed the Voice of America.[10] Meanwhile, in East Germany, the Nauen site began transmitting Radio DDR, later Radio Berlin International, on October 15, 1959.[11]

In addition to these states, international broadcast services grew in Europe and the Middle East. Under the presidency of Gamal Nasser, Egyptian transmitters covered the Arab world; Israel's service, Kol Yisrael, served both to present the Israeli point of view to the world and to serve the Jewish diaspora, particularly behind the Iron Curtain.

Radio RSA, as part of the South African Broadcasting Corporation, was established in 1966 to promote the image of South Africa internationally and reduce criticism of apartheid.[12] It continued in 1992, when the post-apartheid government renamed it Channel Africa.

Ironically, the isolationist Albania under Enver Hoxha, virtually a hermit kingdom, became one of the most prolific international broadcasters during the latter decades of the Cold War, with Radio Tirana one of the top five broadcasters in terms of hours of programming produced.

Estimated total programme hours per week of some external broadcasters[13]

Country Political
Broadcaster(s) 1950 1955 1960 1965 1970 1975 1980 1985 1990
 Albania NAM Radio Tirana 26 47 63 154 487 490 560 581 451
 Australia West Radio Australia 181 226 257 299 350 379 333 352 330
 Bulgaria East Radio Sofia 30 60 117 154 164 197 236 290 320
 Canada West Radio Canada International (RCI) 85 83 80 81 98 159 134 169 195
 China - Radio Beijing 66 159 687 1027 1267 1423 1350 1446 1515
 Cuba East Radio Havana Cuba (RHC) - - - 325 320 311 424 379 352
 Czechoslovakia East Radio Prague 119 147 196 189 202 253 255 268 131
 Egypt NAM Radio Cairo - 100 301 505 540 635 546 560 605
 France West Radio France Internationale (RFI) 198 191 326 183 200 108 125 272 379
 West Germany West Deutsche Welle (DW), Deutschlandfunk (DLF) - 105 315 671 779 767 804 795 848
 East Germany East Radio Berlin International (RBI) - 9 185 308 274 342 375 413 -
 Hungary East Radio Budapest 76 99 120 121 105 127 127 122 102
 India NAM All India Radio (AIR) 116 117 157 175 271 326 389 408 456
 Iran NAM Voice of the Islamic Republic of Iran 12 10 24 118 155 154 175 310 400
 Israel - Kol Yisrael - 28 91 92 158 198 210 223 253
 Italy West Radiotelevisione Italiana (RAI) 170 185 205 160 165 170 169 173 181
 Japan - Radio Japan - 91 203 249 259 259 259 287 343
 North Korea NAM Radio Pyongyang - 53 159 392 330 455 597 535 534
 Netherlands West Radio Nederland Wereldomroep (RNW) 127 120 178 235 335 400 289 336 323
 Nigeria NAM Voice of Nigeria - - - 63 62 61 170 322 120
 Poland East Radio Polonia 131 359 232 280 334 340 337 320 292
 Portugal West RDP Internacional 46 102 133 273 295 190 214 140 203
 Romania East Radio Bucharest 30 109 159 163 185 190 198 212 199
Union of South Africa South Africa West Radio RSA - 127 63 84 150 141 183 205 156
 Soviet Union East Radio Moscow, Peace & Progress, Republics 533 656 1015 1417 1908 2001 2094 2211 1876
 Spain West Radio Exterior de España (REE) 68 98 202 276 251 312 239 252 403
 Sweden - Radio Sweden 28 128 114 142 140 154 155 196 167
 Turkey West Voice of Turkey 40 100 77 91 88 172 199 307 322
 United Kingdom West BBC 643 558 589 667 723 719 719 729 796
 United States West VoA, RFE/RL 497 1690 1495 1832 1907 2029 1901 2339 2611
 Yugoslavia NAM Radio Yugoslavia 80 46 70 78 76 82 72 86 96


At the end of the Cold War, many international broadcasters cut back on hours and foreign languages broadcast, or reemphasized other language services. For example, in 1984, Radio Canada International broadcast in English, French, German, Spanish, Czech/Slovak, Hungarian, Polish, Russian, and Ukrainian. In 2005, RCI broadcast in English, Chinese, Arabic, Russian, and Spanish. There is a bigger trend towards TV (e.g. BBC World News, NHK World, CCTV-9) and news websites.

Some services, such as Swiss Radio International, left shortwave altogether and exist in Internet form, Swissinfo. Radio Canada International ceased shortwave broadcasting in 2012 becoming a purely online service producing podcasts and maintaining a website in several languages.[14] Radio Netherlands ceased broadcasting in 2012 and was transformed into RNW Media, an NGO that trains youth in developing countries to use digital media for social change.[15] Radio Moscow's successor, Voice of Russia, was disbanded in 2014 and replaced by Sputnik, a multimedia news platform, which does not broadcast on shortwave.[16] Other shortwave broadcasters have ceased operations entirely since the 1990s.[17][18]

In addition, new standards, such as Digital Radio Mondiale, are being introduced, as well as sending programs over the Web to be played back later, as "podcasts".

International broadcasting using the traditional audio-only method will not cease any time soon due to its cost efficiencies. However, international broadcasting via television is considered more strategically important at least since the early 2000s.

The BBC World Service was the first broadcaster to consider setting up a satellite television news and information channel as far back as 1976, but ceded being the first to CNN (that had primary access to Canada soon after launch). The defunct BBC World Service Antigua Relay Station was built in 1976, but its setup costs were not known to have been part of the BBCWS decision processes at the time.

In the early 1990s, many international (as well as domestic) 24-hour news and information channels launched as part of the post-Cold War prosperity bubble. There was another burst of global news channels launching in the late 2000s as part the developing world trying to catch up with the developed world in this area.

Reasons for international broadcasting

Broadcasters in one country have several reasons to reach out to an audience in other countries. Commercial broadcasters may simply see a business opportunity to sell advertising or subscriptions to a broader audience. This is more efficient than broadcasting to a single country, because domestic entertainment programs and information gathered by domestic news staff can be cheaply repackaged for non-domestic audiences.

Governments typically have different motivations for funding international broadcasting. One clear reason is for ideological, or propaganda reasons. Many government-owned stations portray their nation in a positive, non-threatening way. This could be to encourage business investment in or tourism to the nation. Another reason is to combat a negative image produced by other nations or internal dissidents, or insurgents. Radio RSA, the broadcasting arm of the apartheid South African government, is an example of this. A third reason is to promote the ideology of the broadcaster. For example, a program on Radio Moscow from the 1960s to the 1980s was What is Communism?

A second reason is to advance a nation's foreign policy interests and agenda by disseminating its views on international affairs or on the events in particular parts of the world. During the Cold War the American Radio Free Europe and Radio Liberty and Indian Radio AIR were founded to broadcast news from "behind the Iron Curtain" that was otherwise being censored and promote dissent and occasionally, to disseminate disinformation. Currently, the US operates similar services aimed at Cuba (Radio y Televisión Martí) and the People's Republic of China, Vietnam, Laos and North Korea (Radio Free Asia).

The BBC World Service, the Voice of America, All India Radio and other western broadcasters have emphasized news broadcasts, particularly to countries that are experiencing repression or civil unrest and whose populations are unable to obtain news from non-government sources. In the case of emergencies, a nation may broadcast special programs overseas to inform listeners what is occurring. During Iraqi missile strikes on Israel during the 1991 Gulf War, Kol Israel relayed its domestic service on its shortwave service.

Besides ideological reasons, many stations are run by religious broadcasters and are used to provide religious education, religious music, or worship service programs. For example, Vatican Radio, established in 1931, broadcasts such programs. Another station, such as HCJB or Trans World Radio will carry brokered programming from evangelists. In the case of the Broadcasting Services of the Kingdom of Saudi Arabia, both governmental and religious programming is provided.

Stations also broadcast to international audiences for cultural reasons. Often a station has an official mandate to keep expatriates in touch with their home country. Many broadcasters often relay their national domestic service on shortwave for that reason. Other reasons include teaching a foreign language, such as Radio Exterior de España's Spanish class, Un idioma sin fronteras, or the Voice of America's broadcasts in Special English. In the case of major broadcasters such as the BBC World Service or Radio Australia, there is also an educational outreach.

An additional reason for international broadcasting is to maintain contact with a country's citizens travelling abroad or expatriates who have emigrated and share news from home as well as cultural programming. This role of external shortwave broadcasting has declined as advances in communications have allowed expatriates to read news from home and listen and watch to domestic broadcasts in their own language via the internet and satellite. A number of international services such as the original BBC Empire Service, Radio Netherlands, France's Poste Colonial (now Radio France International) and others were founded in part with the goal of helping draw overseas empires closer to the mother country and provide closer cultural and communication connections between the home country and its colonies, a role that became largely obsolete due to decolonization.

Notable networks

  • CNN International (English)
  • BBC World News (Arabic, English, Persian)
  • BBC World Service (Arabic, Azeri, Bengali, Burmese, Cantonese, English, French for Africa, Hausa, Hindi, Indonesian, Kinyarwanda, Kirundi, Kyrgyz, Nepali, Pashto, Persian, Portuguese for Brazil, Russian, Sinhala, Somali, Spanish for Latin America, Swahili, Tamil, Turkish, Ukrainian, Urdu, Uzbek, Vietnamese)
  • DD News (Hindi, English, Sanskrit, Punjabi, Tamil, Telugu, Kannada, Malawi, Urdu, Bangla, Marathi, Malayalam, Thai, Baloch, Arabic, Fiji Hindi, Bhojpuri, Assami, Nagapure)
  • Asian News International (Hindi, English, Tamil, Telghu, Bangla)
  • Sky News (English, Arabic)
  • France 24 (French, English, Arabic, Spanish)
  • Al Jazeera (English, Arabic)
  • Telesur (Spanish, Portuguese, English)
  • Deutsche Welle (German, English, French, Arabic, Hindi, Spanish, and 27 other languages)
  • EBC (Portuguese, English, Spanish)
  • TRT World (English, Arabic, Turkish)
  • Voice of Turkey (English, Arabic, French, Turkish and 22 other languages)
  • Press Trust of India (Hindi and 98 other languages)
  • Press TV (English, French)
  • TV5Monde (French)
  • CNA (English)
  • Zee News (Hindi)
  • RT (Russian, English, French, Arabic, Spanish)
  • Zee Entertainment (Hindi, Thai, English, Tamil, Telghu, and 126 other local languages)
  • Voice of Indonesia (English, French, Spanish, German, Indonesian, Japanese, Arabic, Chinese, Dutch)
  • ABC Australia (English)
  • RNZ International (English, French, Samoan, Tongan, Niuean, Cook Islands Maori, Solomon Islands Pidgin[19])
  • i24NEWS (English, French, Arabic)
  • Sun TV (Tamil)
  • NHK World-Japan (English, Japanese and 16 other languages)
  • CGTN (English, French, Spanish, Russian, Arabic)
  • China Radio International (Albanian, Arabic, Armenian, Belarusian, Bengali, Bulgarian, Burmese, Croatian, Cambodian, Czech, Dutch, English, Esperanto, Estonian, Filipino, French, Gernan, Greek, Hausa, Hebrew, Hindi, Hungarian, Indonesian, Italian, Japanese, Laotian, Malaysian, Nepali, Persian, Polish, Portugaese, Pashto, Romanian, Russian, Serbian, Sinhala, Spanish, Swahili, Swedish, Tamil, Turkish, Ukrainian, Urdu, Vietnamese, Hakka, Cantonese, Hokkien, Teochew, Hakka, Wenzhouese, Uyghur, Kazakh, Mongolian, Korean)
  • Arirang (English, Korean)
  • WION (English)
  • The Filipino Channel (English, Filipino)
  • GMA Pinoy TV (English, Filipino)
  • Kapatid Channel (English, Filipino)
  • RAE (Spanish, German, French, English, Italian, Portuguese, Chinese, Japanese, and formerly Arabic)

Means to reach an audience

Because of this many broadcasters are discovering they can reach a wider audience through other methods (particularly the internet and satellite television) and are cutting back on (or even entirely dropping) shortwave.

An international broadcaster has several options for reaching a foreign audience:

  • If the foreign audience is near the broadcaster, high-power longwave and mediumwave stations can provide reliable coverage.
  • If the foreign audience is more than 1,000 kilometers away from the broadcaster, shortwave radio is reliable, but subject to interruption by adverse solar/geomagnetic conditions.
  • An international broadcaster may use a local mediumwave or FM radio or television relay station in the target country or countries.
  • An international broadcaster may use a local shortwave broadcaster as a relay station.
  • Neighboring states, such as Israel and Jordan, may broadcast television programs to each other's viewing public.

An international broadcaster such as the BBC, Radio France International or Germany's Deutsche Welle, may use all the above methods. Several international broadcasters, such as Swiss Radio International, have abandoned shortwave broadcasting altogether, relying on Internet transmissions only. Others, such as the BBC World Service, have abandoned shortwave transmissions to North America, relying on local relays, the Internet, and satellite transmissions.

Mediumwave and longwave broadcasts

Most radio receivers in the world receive the mediumwave band (530 kHz to 1710 kHz), which at night is capable of reliable reception from 150 to 2,500 km distance from a transmitter. Mediumwave is used heavily all over the world for international broadcasting on a formal and informal basis.

In addition, many receivers used in Europe and Russia can receive the longwave broadcast band (150 to 280 kHz), which provides reliable long-distance communications over continental distances.

Shortwave broadcast

Shortwave receivers are capable of receiving shortwave transmissions (2,000 to 30,000 kHz or 2 to 30 MHz). Depending on time of day, season of year, solar weather and Earth's geomagnetic field, a signal might reach around the world.

This sort of map is used by radio engineers to determine the best frequencies to reach international audiences on shortwave bands. In this case, a transmitter is sited in the Southern Vancouver Island, using a frequency of 12095 kHz and transmitting at the 500 kW power level. The picture shows a good signal over the Southern Pacific. The signal fades out as it approaches the East Coast of Australia.

In previous decades shortwave (and sometimes high-powered mediumwave) transmission was regarded as the main (and often the only) way in which broadcasters could reach an international audience. In recent years the proliferation of technologies such as satellite broadcasting, the Internet, and rebroadcasts of programming on AM and FM within target nations has meant that this is no longer necessarily the case.

Transmitter output power has increased since 1920. Higher transmitter powers do guarantee better reception in the target area. Higher transmitter power in most cases counteracts the lesser effects of jamming.

  • 1950s : 100 kW
  • 1960s : 200 kW, early 1960s (2 × 100 kW 'twinned')
  • 1970s : 300 kW, but many 250 kW transmitters sold
  • 1980s : 500 kW sometimes transmitters were "doubled up" to produce 1000 kW output
  • 1980s-present: 600 kW single, 1200 kW from twinned transmitters.

International stations generally use special directional antennas to aim the signal toward the intended audience and increase the effective power in that direction. Use of such antennas for international broadcasting began in the mid-1930s and became prominent by the 1950s. By using antennas which focus most of their energy in one direction, a modern station may achieve the equivalent, in that direction, of tens of millions of watts of radio power.

Digital audio broadcasting

Some international broadcasters have become available via digital audio broadcasting (DAB) in Europe in the 1990s, and in a similar limited way in the Americas via in-band FM (IBOC) DAB systems in the US in the 2000s. This is a popular method to reach listeners in cars that would otherwise not be accessible during that part of the day. However, in terms of the global international broadcasting audience the DAB listener base is very small—one can assume that it is less than 2% of the listener base globally.[according to whom?]


International broadcasting via 24 hour TV news channels has its origins in North America in the early 1980s. CNN technically was the first 24-hour international news channel as it was made available in Canada soon after launch. The BBC World Service considered setting up a global TV news channel as far back as 1975, but abandoned the idea for internal reasons.

Notwithstanding a large number of international 24-hour television news and information broadcasters, the television percentage of viewers is still fairly small when compared to global radio listener numbers.

The rural populations of Sub-Saharan Africa and South Asia (as well as East Asia) have radio listener bases that are far larger than the largest international TV broadcaster could hope for, yet they could be considered underserved since the end of the Cold War (when these regions had more radio broadcasts targeted at them).

Streaming video sites

Many international television broadcasters (as well as domestic television broadcasters) have set up accounts on streaming video sites like YouTube to allow their news and information broadcasts to be globally distributed. The viewer numbers for these sites may seem huge. Cable, TVRO and terrestrial television broadcasters probably have 100 to 1,000 times larger audiences for their international broadcasting content.

International broadcasters known to maintain their own streaming video sites (not authoritative):

RSS feeds and email

Many international broadcasters (television or radio) can reach "unreachable" audiences via email and RSS feeds. This is not at all unusual, as the first commonly agreed international broadcast was a Morse Code telegram transmitted from US President Wilson to the German Kaiser (mid-1918) via a high powered longwave transmitter on the US East Coast (this important event in international broadcasting history was described in depth in the IEEE "The History of International Broadcasting" first volume). As Morse Code is considered to be a data format, with email and RSS merely being refinements of the technology it can be said that international broadcasting has a deep relationship with modern-day datacasting.

The reach of RSS and email for international broadcasters is not really known that well, especially considering that emails get forwarded. The numbers for active RSS and email audiences are probably 5 to 20 times larger than for streaming video. It may take into the 2010s to get meaningful numbers with respect to the size of these audiences for assorted technical reasons related to the RSS and email technologies.

Email and RSS feeds can traverse telecommunications barriers that streaming video cannot, thus the larger expected audience numbers. The global economic downturn of 2008-2009 will probably increase the email and RSS audience sizes as fewer people will be able to afford high speed internet connections in North America, Western Europe and the Asia-Pacific regions.


An international broadcaster may have the technical means of reaching a foreign audience, but unless the foreign audience has a reason to listen, the effectiveness of the broadcaster is in question.

One of the most common foreign audiences consists of expatriates, who cannot listen to radio or watch television programs from home. Another common audience is radio hobbyists, who attempt to listen to as many countries as possible and obtain verification cards or letters (QSLs). These audiences send letters and in response few radio stations write them back. These kind of Listeners often take part in weekly and monthly quizzes and contests started by many radio stations. A third audience consists of journalists, government officials, and key businesspersons, who exert a disproportionate influence on a state's foreign or economic policy.

A fourth, but less publicized audience, consists of intelligence officers and agents who monitor broadcasts for both open-source intelligence clues to the broadcasting state's policies and for hidden messages to foreign agents operating in the receiving country. The BBC started its monitoring service in Caversham, Reading in 1936 (now BBC Monitoring). In the United States, the DNI Open Source Center (formerly the Central Intelligence Agency's Foreign Broadcast Information Service) provides the same service. Copies of OSC/FBIS reports can be found in many U.S. libraries that serve as government depositories. In addition, a number of hobbyists listen and report "spook" transmissions.

Without these four audiences, international broadcasters face difficulty in getting funding. In 2001, for example, the BBC World Service stopped transmitting shortwave broadcasts to North America, and other international broadcasters, such as YLE Radio Finland, stopped certain foreign-language programs.

However, international broadcasting has been successful when a country does not provide programming wanted by a wide segment of the population. In the 1960s, when there was no BBC service playing rock and roll, Radio Television Luxembourg (RTL) broadcast rock and roll, including bands such as the Beatles, into the United Kingdom. Similar programming came from an unlicensed, or "pirate" station, Radio Caroline, which broadcast from a ship in the international waters of the North Sea.

Restricting reception

In many cases, governments do not want their citizens listening to international broadcasters. In Nazi Germany, a major propaganda campaign, backed by law and prison sentences, attempted to discourage Germans from listening to such stations. The practice was made illegal in 1939.[20] In addition, the German government sold a cheap, 76 ℛ︁ℳ︁ "People's Receiver", as well as an even cheaper 35 ℛ︁ℳ︁ receiver,[20] that could not pick up distant signals well.[21]

The idea was copied by Stalin's Soviet Union, which had a nearly identical copy manufactured in the Tesla factory in Czechoslovakia.[21] In North Korea, all receivers are sold with fixed frequencies, tuned to local stations.

The most common method of preventing reception is jamming, or broadcasting a signal on the same frequencies as the international broadcaster. Germany jammed the BBC European service during the Second World War. Russian and Eastern European jammers were aimed against Radio Free Europe, other Western broadcasters, and against Chinese broadcasters during the nadir of Sino-Soviet relations. In 2002, the Cuban government jammed the Voice of America's Radio Martí program and the Chinese government jammed Radio Free Asia, Voice of America, Radio Taiwan International as well broadcasts made by adherents of Falun Gong.

North Korea restricts most people to a single fixed frequency mediumwave receiver; those who met political requirements and whose work absolutely required familiarity with events abroad were allowed shortwave receivers.[22] Another method of reaching people with government radio programming, but not foreign programming, is the use of radio broadcasting by direct broadcasting to loudspeakers.[23] David Jackson, director of the Voice of America, noted "The North Korean government doesn't jam us, but they try to keep people from listening through intimidation or worse. But people figure out ways to listen despite the odds. They're very resourceful."[24]

Yet another method of preventing reception involves moving a domestic station to the frequency used by the international broadcaster. During the Batista government of Cuba, and during the Castro years, Cuban medium-wave stations broadcast on the frequencies of popular South Florida stations. In October 2002, Iraq changed frequencies of two stations to block the Voice of America's Radio Sawa program.

Jamming can be defeated by using very efficient transmitting antennas, carefully choosing the transmitted frequency, changing transmitted frequency often, using single sideband, and properly aiming the receiving antenna.

For a list of international broadcasters, see List of international broadcasters.

See also



  1. ^ Wood 2000: 56
  2. ^ U.S. Government Printing Office. International Law Documents: Neutrality, Conduct and Conclusion of Hostilities. 1919, p. 55
  3. ^ a b John Bray (2002). Innovation and the Communications Revolution: From the Victorian Pioneers to Broadband Internet. IET. pp. 73–75. ISBN 9780852962183.
  4. ^ History of Radio Netherlands Archived 2009-02-28 at the Wayback Machine
  5. ^ "Daventry Calling - 2: Station G5SW Chelmsford".
  6. ^ BBC World Service. World Service timeline.
  7. ^ Wood 2000: 49
  8. ^ Wood 2000:57
  9. ^ a b Levillain 2002: 1600
  10. ^ Wood 2000: 51
  11. ^ Wood 2000: 58
  12. ^ Horwitz 2001: 287
  13. ^ BBC Handbook
  14. ^ "Radio Canada International goes off-air, moving online-only after 67 years of shortwave service". J-Source. June 25, 2012. Archived from the original on July 1, 2017. Retrieved June 6, 2013.
  15. ^
  16. ^ "The Voice of Russia becomes Sputnik". The Voice of Russia. 10 November 2014. Archived from the original on 29 November 2014. Retrieved 18 November 2014.
  17. ^ "World Radio TV Handbook". WRTH Publications Ltd. Radio Data Center GmbH. Retrieved 19 October 2023.
  18. ^ "Short Wave Info". Retrieved 19 October 2023.
  19. ^ "News in Pacific Languages". RNZ. Retrieved 2021-04-17.
  20. ^ a b Hughes and Mann 2002: 93
  21. ^ a b Graef 2005: 36
  22. ^ Martin 2006: 495
  23. ^ Goetz, Philip W. The New Encyclopædia Britannica, 1991 edition, ISBN 0-85229-400-X, p 315
  24. ^ Jackson, David. "The Future of Radio II". World Radio TV Handbook, 2007 edition. 2007, Billboard Books. ISBN 0-8230-5997-9. p 38.


  • Graef 2005
    Graef, Robert. Bicycling to Amersfoort: A World War II Memoir. 2005, iUniverse. ISBN 0-595-34621-9
  • Horwitz 2001
    Horwitz, Robert Britt. Communication and Democratic Reform in South Africa. 2001, Cambridge University Press ISBN 0-521-79166-9.
  • Hughes and Mann 2002
    Hughes, Matthew, and Chris Mann. Inside Hitler's Germany: Life Under the Third Reich. 2002, Brassey's. ISBN 1-57488-503-0
  • Levillain 2002
    Levillain, Philippe. The Papacy: An Encyclopedia. Translated by John O'Malley. Routledge, 2002. ISBN 0-415-92228-3
  • Martin 2006
    Martin, Bradley K. Under the Loving Care of the Fatherly Leader: North Korea and the Kim Dynasty. 2006, Macmillan. ISBN 0-312-32221-6
  • Wood 2000
    Wood, James. History of International Broadcasting. 2000, IET. ISBN 0-85296-920-1
{{bottomLinkPreText}} {{bottomLinkText}}
International broadcasting
Listen to this article

This browser is not supported by Wikiwand :(
Wikiwand requires a browser with modern capabilities in order to provide you with the best reading experience.
Please download and use one of the following browsers:

This article was just edited, click to reload
This article has been deleted on Wikipedia (Why?)

Back to homepage

Please click Add in the dialog above
Please click Allow in the top-left corner,
then click Install Now in the dialog
Please click Open in the download dialog,
then click Install
Please click the "Downloads" icon in the Safari toolbar, open the first download in the list,
then click Install

Install Wikiwand

Install on Chrome Install on Firefox
Don't forget to rate us

Tell your friends about Wikiwand!

Gmail Facebook Twitter Link

Enjoying Wikiwand?

Tell your friends and spread the love:
Share on Gmail Share on Facebook Share on Twitter Share on Buffer

Our magic isn't perfect

You can help our automatic cover photo selection by reporting an unsuitable photo.

This photo is visually disturbing This photo is not a good choice

Thank you for helping!

Your input will affect cover photo selection, along with input from other users.


Get ready for Wikiwand 2.0 🎉! the new version arrives on September 1st! Don't want to wait?